Firma Be Lenka sa v priebehu pár rokov stala lídrom vo výrobe barefootovej obuvi na Slovensku. Otvára spoločenské témy a udržateľnosť je súčasťou jej filozofie. Vďaka tomu sa stala finalistom enviroocenenia Atlas Nadácie VÚB v kategórii Zelená ekonomika.
Navštívili sme kancelárie Be Lenky v Žiline a spoznali sme členov tímu, vďaka ktorému sa firma neustále rozvíja. Za necelých 5 rokov existencie ukázala, že úspešné podnikanie môže stáť aj na udržateľnosti. Jej tržby stále rastú a dizajn topánok napreduje, napriek tomu nepodniká len pre zisk.
Rozprávali sme sa so zakladateľom značky Jurajom Fehervarim, Martinom Zadňanom, riaditeľom produkcie, a Martinou Zvolenskou, ktorá je zodpovedná za PR a Nadáciu Be Lenka.
Nečakať na dokonalosť sa vypláca
Juraj Fehervari spolu s paralympioničkou Lenkou Cenigovou založili značku Be Lenka pred piatimi rokmi. Vrátil sa vtedy z Austrálie ako vegán s ekologickým zmýšľaním. Smeje sa: „Ľudia tu vtedy na mňa pre môj životný štýl pozerali ako na ufóna.“
Spočiatku vyrábali a predávali ergonomické nosiče pre bábätká. Po roku do produkcie k nosičom pridali prvé barefootové topánky. Kopírujú prirodzený tvar chodidla, poskytujú dostatočný priestor na prsty, majú flexibilnú podošvu a umožňujú chodidlám voľný pohyb, ktorý sa podobá chôdzi naboso.
Keď si dnes Juraj Fehervari spomenie na prvý model, nemôže sa nesmiať. „Dnes nechápem, ako sme na tomto mohli spraviť miliónový obrat. Pozri sa na to,“ ukazuje mi prvú Be Lenka topánku. „Oproti súčasným kolekciám je ako z iného tisícročia.“
Úspech prišiel aj vďaka tomu, že nečakali na dokonalosť a využili vhodný moment. „Vnímam to tak, že sme tí, ktorí dostali barefoot medzi ľudí, a mám z toho radosť,“ vysvetľuje.
Dnes už má Be Lenka dizajnéra, konštruktéra, technológa aj obuvnícke know-how. Oproti európskym krajinám u nás barefootová obuv nie je taká rozšírená, a tak dbajú aj na osvetu. „Prinášame zákazníkovi celý koncept, ponúkame balík newslettrov, pripravujeme aj videá a cvičenia, aby barefootová obuv splnila svoj účel,“ vysvetľuje Juraj Fehervari.
Za necelé štyri roky produkcie barefootových topánok dokázala firma dosiahnuť obraty vo výške 7,8 milióna eur a zisk 1,25 milióna. Dnes sa na raste Be Lenky každodenne podieľa viac ako 60-členný tím a ďalšie stovky ľudí pracujú v dodávateľských výrobniach.
„S udržateľnosťou sme nečakali, kým budeme predávať milióny topánok. Riadime sa ňou od začiatku. Vnímam to ako nevyhnutnosť a spoločenskú zodpovednosť každého z nás.“
Tieto čísla dosiahli napriek tomu, že volia zelenú cestu, ktorá nie je najpriamejšia. Udržateľnosť je prioritou vo všetkých oblastiach – od dizajnu topánky cez produkciu až po balenie.
50 komponentov v jednej topánke
Majiteľ firmy priznáva, že obuvníctvo je zložitý biznis. Na výrobu topánky je potrebných mnoho vstupov. V Európe nepozná žiadnu firmu, ktorá dokáže vyrobiť topánku od dizajnu až po hotový produkt vrátane materiálov pod jednou strechou.
„Na výrobu je potrebných vyše 50 komponentov. Miešajú sa pri nej rôzne remeslá a procesy. Je iné vyrobiť podošvu, krúžok na šnúrky či samotné šnúrky,“ objasňuje Juraj.
V Be Lenke dbajú na lokálnosť produkcie. Znižujú tým náklady na dopravu a uhlíkovú stopu. Nie všetko však dokážu vyrobiť na Slovensku. Obuvnícke remeslo tu desiatky rokov vymiera, nepodporuje ho štát ani samotní majitelia firiem, ktorí inovujú len pomaly. Ak chce Be Lenka rásť, prinášať inovácie v nových materiáloch a dizajnoch, a pritom stále poskytovať prémiovú kvalitu, javí sa ako stále prijateľná a ekologická cesta delegovanie časti produkcie do Portugalska, ktoré je technologicky vyspelejšie.
3 piliere udržateľnosti
Juraj dávno pred založením značky myslel a cítil udržateľne. Vníma to ako nutnosť aj preto, že je otcom dvoch detí, ktorým tu chce niečo zanechať. So zrodom Be Lenky prišla pre neho možnosť osobne prispieť: „S udržateľnosťou sme nečakali, kým budeme predávať milióny topánok. Riadime sa ňou od začiatku. Vnímam to ako nevyhnutnosť a spoločenskú zodpovednosť každého z nás.“
Be Lenka stojí na troch základných pilieroch, ktoré z nej robia zelenú firmu: predobjednávkach, trvácnych materiáloch a dlhej životnosti produktu.
Juraj Ferehvari vysvetľuje výhody predobjednávok: „Ak ako kupec viem, že chcem kvalitnú slovenskú barefootovú topánku, ktorú budem nosiť niekoľko rokov, som ochotný si na ňu počkať. Predpredaj nám pomáha nastaviť výrobu podľa skutočných potrieb kupcov. Vďaka tomu dokážeme znížiť nadprodukciu.“
V Be Lenke si dávajú záležať na trvácnych materiáloch: „Voľbou európskych firiem, v ktorých je vyšší tlak na ekologický materiál ako v Číne, podporujeme udržateľnosť materiálov. Väčšinu kože máme zo zvierat chovaných lokálne, nemusíme ju dovážať cez pol planéty. Zároveň prinášame vegánske alternatívy obuvi a mnoho materiálov, ktoré používame, je recyklovaných alebo recyklovateľných,“ hovorí Juraj.
Britský tvorca Nigel Marven predstavuje divákom prírodu všetkých kútov sveta vo viac ako 150 prírodopisných filmoch a seriáloch. Najbližšie dva roky bude spolu s miestnym tímom pracovať na dokumentárnom filme o slovenskej divočine.
Tretím pilierom je životnosť výrobkov. „Načo mi je udržateľne vyrobená topánka, keď nevydrží ani 2 roky?“ pýta sa zakladateľ. Skĺbiť mieru udržateľnosti a trvácnosti produktu je alchýmia. „Mohli by sme používať lacné materiály a topánky by vydržali sto rokov. Ale vybrali sme sa náročnejšou cestou – technologicky aj finančne. Používame ekologickejšie farbivá, lepidlá a materiály a prispôsobujeme im výrobné postupy tak, aby topánky vydržali čo najdlhšie.“
Od dizajnu po produkt v predajni
Za produkciu je v Be Lenke zodpovedný Martin Zadňan: „Každú topánku tvoríme a vyvíjame. S marketingovým oddelením skonzultujeme dizajn. Občas nezapasuje do technologických možností výroby, musí sa prekonzultovať s kolegami z vývoja a konštrukcie.“
Po schválení nasledujú nákresy a vývoj kopýt, podošvy či stielky. Tie putujú k projektovému manažérovi. Nastaví sa časový harmonogram až po výrobu.
Celý proces trvá od troch mesiacov do roka: „Záleží na tom, či robíme na kopyte, ktoré máme vyvinuté, a použijeme už známe materiály alebo robíme všetko nanovo. Vyžaduje si to veľa testovania, aby topánky sedeli čo najväčšiemu počtu ľudí,“ vysvetľuje Martin Zadňan.
Sedliacky rozum nad sexy marketingom
Každý nový materiál si vyžaduje dlhodobé kvalitatívne a kvantitatívne testovanie pred tým, než firma prevezme zodpovednosť za jeho použitie. Samozrejmosťou je využívanie rôznych recyklovaných materiálov či odpadových zmesí z gumy pri tvorbe nových podošiev.
„Verím tomu, že veľké veci prídu. Kým sa tak stane, v dennej rutine sa snažíme robiť biznis najzelenšie a najférovejšie, ako sa nám dá.“
Firma sa snaží držať svetových trendov, nechýbajú na výstavách, ich materiály sú technologicky čo najvyspelejšie. Testujú aj marketingovo lákavé alternatívy výroby topánok z ananásových či jablkových šupiek alebo totálnych recyklátov.
„Znie to pekne, ale používame aj zdravý sedliacky rozum. Materiály použité v barefootovej topánke sú namáhané násobne viac ako v konvenčnej obuvi. Podošva topánky je flexibilná, a tak vznikajú mnohé pnutia a tlaky. Vezmime si pevnú trekovú obuv: jej zvršok je napríklad vo flexzóne omnoho menej namáhaný a exponovaný ako pri barefootovej obuvi. Musíme byť preto opatrní a zodpovední. Nezvolíme na prvý pohľad sexy materiál, ktorý nevydrží,“ tvrdí Martin Zadňan.
Snom zakladateľa Juraja Fehervariho je vyrobiť kompostovateľnú topánku, z ktorej po doslúžení vyrastie strom. „Predstavujem si topánku, ktorá vydrží 4-5 rokov, a následne sa začne proces rozkladu a premeny na kompost. Zatiaľ na to nemáme pripravené podhubie v podobe laboratórií a výskumných tímov, ktoré by takýto produkt vyvíjali. No nie je to utópia, naozaj si myslím, že sa to môže stať realitou,“ sníva s otvorenými očami.
„Verím tomu, že veľké veci prídu. Kým sa tak stane, v dennej rutine sa snažíme robiť biznis najzelenšie a najférovejšie, ako sa nám dá. Malými krokmi,“ dodáva.
Vytvárať si svet podľa seba
Firma nedávno založila občianske združenie Be Lenka Foundation, ktoré vedie Martina Zvolenská: „Chceme si vytvoriť svet, ktorý sme si vysnívali. Zmyslom nášho podnikania je byť tu pre spoločnosť. Vidieť nás a počuť o nás. Chceme teda pozitívne ovplyvniť to, na čo máme dosah,“ pokračuje Martina.
Juraj Fehervari pritakáva: „Keď sú vyriešené základné potreby, firma napreduje, zamýšľaš sa nad tým, čo chceš robiť ďalej. Naším cieľom nie je predávať milióny párov toxických topánok, ktorými naplníme smetiská. Predávajme, ale robme to tak, aby sme sa raz za to nemuseli hanbiť,“ hovorí.
„Snažíme sa uchovávať remeslo a zároveň niečo zanechať pre ďalšie generácie. Milióny v obratoch samy osebe nedávajú zmysel. Dôležité je, čo s nimi urobíme, kam ich dáme,“ dopĺňa ho Martina.
Gro aktivít Be Lenka Foundation tvoria ekologické projekty. Venujú sa aj sociálnym projektom v oblastiach, kam nemá dosah štát, kde chýbajú peniaze či zahŕňajú ľudí, na ktorých sa nemyslí.
„Nadácia je skvelý priestor na otváranie spoločenských otázok, o ktorých je dôležité hovoriť. Máme miliónové dosahy cez svoje kanály a nebudeme v reklamách komunikovať, aby ľudia nakupovali ako besní. Naša filozofia je – kúpte raz a kvalitne. Za ušetrené peniaze podporte dobrý projekt,“ obhajuje myšlienku nadácie Juraj.
Namiesto slov hovoria činy
Be Lenka si za svoje aktivity tento rok vyslúžila hneď niekoľko ocenení. Stala sa finalistom enviroocenenia Atlas Nadácie VÚB v kategórii Zelená ekonomika. Spomedzi viac ako 140 nominácií na Krištáľové krídlo za rok 2021 sa dostali medzi tri finálové nominácie v kategórií Inovácie a startupy a vyhrali súťaž Inovácia Žilinského samosprávneho kraja.
„Ocenenia sú zadosťučinením pre firmu aj tím. Motivujú nás, sú vysvedčením počas našej cesty. Veľmi dobre nám padnú, pretože sme išli do nového segmentu a robíme veci inak ako ostatní. Sú spoločenským schválením toho, že robíme dobrú robotu,“ opisuje Juraj Fehervari.