Alena a Tomáš Horváthovci založili ekologickú značku sobi.eco, ktorá vyrába tašky a obaly z recyklovaného šatstva a použitých plastov. So sociálnym biznisom, do ktorého zapájajú aj ľudí so znevýhodnením, vyhrali envirocenu Nadácie VÚB Atlas.
Odevný priemysel vo svete v súčasnosti zažíva narastajúci tlak, aby sa správal udržateľnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu a zároveň férovo k svojim zamestnancom vo fabrikách. Vznikajú iniciatívy, ktoré sa snažia pôsobiť na výrobcov odevov, aby produkovali textil, ktorý sa ľahšie rozloží alebo zrecykluje.
Snahou slovenskej značky sobi.eco je poukázať na to, že textil sa dá vyrábať aj eticky a ekologicky. Všetky svoje produkty totiž vyrába z recyklovaných materiálov v dielňach priamo na Slovensku.
Čo s nepotrebným textilom
Textilný priemysel sa vo svete spája aj s neetickým zaobchádzaním a so zlými pracovnými podmienkami. Svetový nárast v predaji oblečenia spôsobujú najmä rýchlo sa meniace módne trendy, pričom je dokázateľné, že zakúpené odevy dnes vydržia oveľa kratšie. Kvalita odevnej výroby za posledné roky klesla na priemernú životnosť tri roky.
„Oblečenie sa dnes u mnohých hromadí, ale vzhľadom na jeho krátku životnosť ho už nemožno darovať alebo posunúť. Aj preto sme zvažovali, čo by sa dalo z nepoužitého šatstva vyrobiť. Chceli sme redukovať prebytočné množstvo nevyužitého textilu,“ vysvetľuje Alena Horváthová, jedna zo zakladateľov sociálneho biznisu a ekologickej značky sobi.eco.
Ak sa nepotrebné oblečenie spracuje, ešte môže poslúžiť
Značka, ktorú založili súrodenci Horváthovci, sa zameriava na výrobu obalov na notebooky, elektroniku, ale aj sedákov, obalov na fľaše či ekotašiek. To všetko z použitého oblečenia, ktoré sa po vyzbieraní rozomelie. Vpichovaním a zlisovaním z neho vzniká netkaná recyklovaná textília. Výhodou takého spracovania je, že sa do obehu vracia aj veľmi zničené oblečenie, ktoré by sa už nedalo použiť na nič iné.
„Svoje produkty vyrábame zo slovenského a z českého oblečenia. Je možné, že zákazník má v obale na notebook ukryté aj svoje staré tričko či nohavice.“
„Svoje produkty vyrábame zo slovenského a z českého oblečenia. Je možné, že zákazník má v obale na notebook ukryté aj svoje staré tričko či nohavice. Materiály majú termoizolačné vlastnosti, dobre udržiavajú teplotu. To je veľkým prínosom pre tašky i obaly na nápoje,“ dodávajú súrodenci Horváthovci. Biznis zakladali spolu s dlhoročným kamarátom a grafikom Martinom Malinom a pri vývoji produktov im pomáhajú aj ďalší šikovní dizajnéri.
Z komerčných firiem k humanitárnym projektom
Alena a Tomáš Horváthovci študovali manažment a marketing, kariéru pôvodne začínali v komerčnom sektore. Postupne však prešli do neziskových organizácií, v ktorých manažovali medzinárodné humanitárne a rozvojové projekty. Táto skúsenosť ich značne ovplyvnila.
„Vždy sme so sestrou chceli založiť spoločný projekt, ktorý by bol zmysluplný, užitočný a dlhodobý,“ hovorí Tomáš Horváth. Až práca na projektoch v rozvojových krajinách, kde celé rodiny bývajú na pár metroch štvorcových bez jediného kusa nábytku a neustále rozmýšľajú, ako zaobstarať jedlo svojim deťom, súrodencov priviedla k hlbšiemu zamysleniu nad tým, ako by mohli začať šíriť osvetu aj v tejto oblasti. A tu niekde vznikol aj prvotný impulz na založenie značky sobi.eco.
„Chceli sme niečím prispieť aj na Slovensku. Uvažovali sme, čo by to mohlo byť. V škole sme sa síce učili, že každé podnikanie by malo byť založené na vytváraní spoločenského blaha, ale v praxi to tak, žiaľ, často nie je.
Dedinka Slatinka s viac ako 650-ročnou históriou mala byť už niekoľkokrát pod vodou, zatopená priehradou. Našťastie k tomu nikdy neprišlo – aj vďaka Združeniu Slatinka, ktoré pôsobí v obci už takmer tridsať rokov. S ekologičkou a aktivistkou Martinou Paulíkovou sa rozprávame o dramatickom osude obce aj o tom, ako sa vďaka zachovaniu prirodzeného toku rieky Slatiny podarilo uchrániť biotopy európskeho významu.
Značka sobi.eco je postavená na princípe sociálneho podnikania, ktoré udržateľným spôsobom rieši spoločenské problémy. Chceme svojím spoločným biznisom prinášať hodnotu všetkým,“ hovorí Tomáš Horváth.
Najinšpiratívnejší svetový projekt zaujal aj v Dánsku
Svoj biznis so sestrou začínali popri práci, takže výziev pri rozbehu vlastného podnikania bolo viac než dosť. „Pracovali sme po večeroch v kaviarňach, vyhľadávali sme rôzne spolupráce a hľadali vhodné priestory na svoje podnikanie. Bolo to náročné, no vždy prišlo niečo, čo nám pomohlo prekonať ťažkosti a ísť ďalej,“ spomína si na začiatky Alena Horváthová.
Jedným z takých momentov bolo, keď sa súrodencom podarilo dostať do inkubátora Národného podnikateľského centra, kde im poskytli kancelárske priestory a odborné konzultácie pri nastavovaní procesov.
Rozvoju ich ekologickej značky veľmi pomohlo aj to, keď ich projekt v roku 2017 vybrali na podujatí UNLEASH Laboratory v Dánsku ako jeden zo 197 najlepších svetových inšpiratívnych projektov zameraných na udržateľné riešenia. O niečo neskôr vyhrali súťaž OpenMaker, čo im umožnilo začať rozvíjať ideu ich biznisu naplno. Vďaka grantu zo súťaže vyvinuli prvé dva produkty z recyklovaných textílií a plastov a spustili predaj.
Značka pomáha ľuďom so znevýhodnením
Značka sobi.eco má okrem ekologického rozmeru aj ďalší – sociálny. Jej cieľom bolo priniesť prácu aj znevýhodneným ľuďom na Slovensku.
„Od začiatku sme chceli pomáhať ľuďom, ktorí majú málo príležitostí zamestnať sa z dôvodu svojho zdravotného stavu alebo iného znevýhodnenia.“
„Od začiatku sme chceli pomáhať ľuďom, ktorí majú málo príležitostí zamestnať sa z dôvodu svojho zdravotného stavu alebo iného znevýhodnenia. Tým, že veľa odevných značiek presunulo svoju výrobu do iných krajín, mnohí ľudia prišli o pracovné príležitosti,“ konštatujú súrodenci.
Prvú spoluprácu začali s chránenou dielňou Kataríny Pľutovej v Kežmarku. „Produkty, ktoré z nej vychádzajú, sú šité naozaj s láskou,“ konštatuje Alena Horváthová. Značka sobi.eco počas pandémie rýchlo zareagovala aj šitím rúšok zo zvyškových látok v spolupráci so sociálnou dielňou v Centre rodiny v bratislavskej Dúbravke.
„Naše produkty sú určené pre širokú verejnosť. Majú svoj špecifický dizajn, ktorý oslovuje najmä ľudí so vzťahom k životnému prostrediu, ale aj firmy, ktoré sa priznávajú k týmto hodnotám. Majú možnosť potlačiť si produkty svojím logom, čím môžu vyjadriť svoj vzťah k planéte a väčšej udržateľnosti aj smerom k zamestnancom a zákazníkom,“ vysvetľuje Alena Horváthová.
Produkty musia byť aj užitočné
Značke ide predovšetkým o ekologickú stránku produktov, ale aj o ich funkčnosť. „Stretávali sme sa totiž s tým, že výrobky, ktoré boli vyrobené eticky na podporu sociálnych projektov a komunity, často neboli funkčné. Tomu sme sa chceli vyhnúť,“ zdôrazňuje Alena Horváthová. Snahou ich sociálneho biznisu je, aby produkty spĺňali ekologický i sociálny rozmer, boli užitočné a dlho slúžili svojim majiteľom.
Cena ATLAS pre sobi.eco
Aj to je jeden z dôvodov, prečo Nadácia VÚB spoločne s VÚB bankou udelili značke sobi.eco enviroocenenie Atlas v kategórii Startupy.
Prišlo v čase, keď sa súrodenci Horváthovci snažili v náročnom pandemickom období stabilizovať situáciu. Ocenenie spojené s odmenou im prinieslo novú silu a zdroje, ktoré mohli použiť na ďalší rozvoj značky a rozbehnutie produktov pre firmy, ktoré o ne prejavujú čoraz väčší záujem.