Trend online nakupovania celosvetovo rastie. Len na Slovensku sa ročne doručí okolo 120 miliónov zásielok, čo produkuje veľké množstvo odpadu najmä z jednorazových obalov. Inovatívne riešenie tohto problému má slovenský startup Repetito, ktorý prišiel s ekologickou novinkou v podobe špeciálnych návratných obalov. Vyspovedali sme jeho spoluzakladateľa Ivana Štefinu.
V rozhovore s Ivanom Štefinom sa dozviete:
- prečo online nakupovanie predstavuje záťaž pre životné prostredie,
- prečo by sme mali využívať návratné obaly,
- ako funguje využitie znova použiteľných obalov v praxi,
- ako ekologickému startupu pomohla envirocena Atlas.
Prečo online nakupovanie zaťažuje životné prostredie?
Na Slovensku sa ročne doručí 120 miliónov rôznych zásielok, ktoré vyprodukujú v priemere 300-tisíc ton odpadu. Pritom 80 % zásielok je zabalených do kartónu a 20 % sa nachádza v jednorazových plastových obaloch.
Mnohí sme si na pohodlné nakupovanie z domu zvykli. Podľa dostupných štatistík až 70 % Slovákov nakúpi jeden- až trikrát do mesiaca online. No veľké množstvo odpadu pochádza najmä z jednorazových obalov a obalových materiálov, ktoré majú negatívny vplyv na naše životné prostredie.
Prečo ste sa vôbec začali zaoberať riešeniami návratných obalov?
Nápadom na využívanie návratných obalov som sa inšpiroval vo Francúzsku, kde som takmer 10 rokov žil a pracoval. Občas som si objednal veci z e-shopu. Iritoval ma však spôsob balenia produktov. Malý USB kľúč mi napríklad prišiel vo väčšej krabici plnej výplňového materiálu. Uvedomil som si, že je to veľké plytvanie obalovým materiálom, ktoré navyše vytvára zbytočne veľa odpadu.
Potom som natrafil na možnosť využitia znovu použiteľných obalov a začal som nakupovať v e-shopoch, ktoré ich ponúkali. Veľmi sa mi páčil tento udržateľný koncept, keď som po vybalení zásielky nemusel obal vyhodiť, ale mohol som ho vrátiť.
Napokon ste svoj startup založili na Slovensku. Bolo ľahké vrátiť sa domov a začať tu podnikať?
Vždy som vedel, že sa jedného dňa chcem vrátiť. Často som chodil domov aj zo zahraničia. Pandémia a túžba založiť si rodinu napokon o všetkom rozhodli. Spolu s priateľkou sme sa definitívne vrátili na Slovensko. Splnil sa nám aj sen o rodine, dnes máme malého syna Olivera.
Po mojom návrate som, prirodzene, hľadal možnosti využitia opätovne použiteľných obalov. Žiadne podobné riešenie som u nás ani v Českej republike nenašiel. Aj preto sme sa spolu s kamarátmi Tiborom Motlom a Michalom Porubänom rozhodli založiť ekologický startup Repetito.
„Vždy som vedel, že sa jedného dňa chcem vrátiť. Často som chodil domov aj zo zahraničia. Pandémia a túžba založiť si rodinu napokon o všetkom rozhodli.“
Čím sa vaše návratné obaly líšia?
Naše obaly sú vyrobené z polypropylénu. Ide o plast, ktorý možno na konci životnosti recyklovať a časť tohto recyklátu pridať do nových obalov. Ich ekologický význam spočíva v tom, že jednak počas používania rotujú medzi spotrebiteľmi a jednak ich môžeme použiť pri výrobe nových obalov. Žiaľ, nedajú sa vyrábať z kompletného recyklátu, pretože tým by nebola zabezpečená ich pevnosť a nespĺňali by ani požadované ochranné vlastnosti.
Len si vezmite, že doma nemusíte vyhadzovať ani separovať kartón alebo plast, ale obal rovno vrátite dodávateľovi, aby ho mohol znova využiť. Aj preto som sa rozhodol priniesť toto riešenie k nám na Slovensko.
Ako funguje využitie obalov v praxi?
V súčasnosti ponúkame dva typy obalov. Mäkké slúžia na dodávanie oblečenia, módnych doplnkov alebo obuvi. Tvrdé obaly v podobe boxov slúžia na zásielky, ktoré potrebujú väčšiu formu ochrany. Možno ich využiť pri balení kozmetiky, elektroniky, kníh a iných produktov.
Dizajnom obalov sme sa inšpirovali v zahraničí. Skombinovali sme viacero modelov a ako najlepší a najfunkčnejší nám vyšiel súčasný dizajn. Naše testovania ukázali, že pevný box vydrží dlho a môžete do neho zabaliť produkty až 135-krát. Predstavte si, koľko odpadu z kartónu sa tým ušetrí. Máme vypracovanú analýzu, ktorá ukazuje, že pri sto použitiach jedného obalu dokážeme ušetriť 20 až 25 kilogramov odpadu, čo predstavuje 15 kilogramov CO₂.
„Skôr či neskôr treba počítať s tým, že návratné a recyklovateľné obaly budú nevyhnutnosťou. Zvyšujúci sa počet zásielok predstavuje vážnu hrozbu pre životné prostredie. Okrem emisií pri preprave je výzvou aj množstvo krabíc a obalov.“
Veríte, že sa časom podarí zaviesť možnosť opätovného využitia obalov do čo najviac e-shopov?
Skôr či neskôr treba počítať s tým, že návratné a recyklovateľné obaly budú nevyhnutnosťou. Zvyšujúci sa počet zásielok predstavuje vážnu hrozbu pre životné prostredie. Okrem emisií pri preprave je výzvou aj množstvo krabíc a obalov.
Európska komisia už navrhla pravidlá, podľa ktorých e-shopy budú musieť do roku 2030 začať používať ekologické a opakovane použiteľné obaly, aby sa zabezpečila ich recyklovateľnosť. Niektoré firmy sa už na to pripravujú.
Ako sa vám darí pri komunikácii s firmami? Majú o návratné obaly záujem?
Komunikujeme s rôznymi firmami. Môžem spomenúť Packetu i kníhkupectvo Martinus. Ak si objednáte tovar v návratnom obale, na odbernom mieste Packety ho môžete vrátiť. V obehu máme momentálne okolo 200 obalov. Pre kníhkupectvo Martinus sme napríklad vyvinuli špeciálne obaly na knihy, ktoré momentálne testujeme. Podobné uplatnenie našich obalov vidíme aj v odevnom priemysle.
Ponúkame riešenia aj pre firmy, ktoré majú internú logistiku a zabezpečujú vlastné prevádzky. Vieme im prenajať naše obaly, čím môžu ušetriť na obalových materiáloch. Máme prípadovú štúdiu, podľa ktorej sa dá takto ročne ušetriť okolo 30 % nákladov na obalový materiál.
Ako funguje cirkulárny princíp Repetita?
Ak si pri online nákupe vyberiete znovu použiteľný obal, v e-shope vám tovar zabalia, odošlú a po prebratí zásielky vrátite prázdny obal na ľubovoľné odberné miesto. Je to doplnková voľba, ktorú by e-shopy mali ponúkať pri klasickom balení. Každý obal má svoje identifikačné číslo, ktoré nadiktujete na odbernom mieste a vráti sa k nám. V Repetite ich potom čistíme, prípadne opravíme a znova sa vracajú do obehu.
„Ak človek nakupuje online, mal by kupovať viac produktov naraz. V prípade odevov je lepšie nakupovať kúsky, o ktorých vieme, že nám sadnú. Ľudia často objednávajú veľké množstvo odevov alebo tovarov, ktoré môžu zadarmo vrátiť, no je to neudržateľné.“
Čo je pre vás v súčasnosti najväčšou prekážkou?
Najmä integrácia využitia návratných obalov do e-shopu. Každý online obchod, ktorý chce s nami spolupracovať, musí implementovať túto možnosť do košíka pre zákazníkov v podobe špeciálneho pluginu. To znamená, že tak ako si vyberá spôsob dopravy, potrebuje si zvoliť aj výber medzi jednorazovým alebo znovu použiteľným návratným obalom.
V mnohých prípadoch táto implementácia stojí na IT oddelení. Z firiem a e-shopov často dostávame pozitívnu spätnú väzbu. Nápad sa im páči a chcú ísť do toho, ale každá integrácia nejaký čas trvá a potrebujú na ňu vyčleniť financie i ľudí. Mnohé firmy totiž každodenne riešia rôzne výzvy a problémy.
Vyzerá to tak, že na Slovensku sme s využívaním riešení návratných obalov iba na začiatku. Ako to majú Francúzi?
Prvenstvo tohto inovatívneho riešenia patrí Fínom. Vo Francúzsku s ich využívaním začali v roku 2019 a už teraz majú v obehu okolo pol milióna obalov. Treba si tiež uvedomiť, že ich mentalita a povedomie o ekológii sú ďaleko pred nami.
Vo Francúzsku dokonca už začiatkom tohto roka implementovali európske pravidlá. Francúzske e-shopy začali využívať 5 % znovu použiteľných obalov a budúci rok to bude už 10 % návratných obalov na celý súbor objednávok z e-shopov.
Tento rok ste v kategórii najlepší slovenský startup získali aj envirocenu Atlas, ktorú každoročne udeľuje Nadácia VÚB. Ako vám pomohlo ocenenie?
Cena nám pomohla nielen zviditeľniť sa prostredníctvom dokumentu, ktorý bol odvysielaný v televízii, ale aj finančne. Repetito funguje na našom trhu iba rok. Založili sme ho ako ekologický startup. Každý rozbeh podnikania si vyžaduje investície. V rámci nami ponúkaného riešenia sme však na Slovensku a v Českej republike nováčikmi.
Jednou z ambasádoriek v rámci ceny Atlas bola v našej kategórii aj Natália Pažická, ktorá náš príbeh zdieľala na svojich sociálnych sieťach. Jej príspevok mal obrovský ohlas. Na druhý deň sa nám ozvala spoločnosť Decathlon i český Amazon.
Sme radi, že Nadácia VÚB sa venuje aj takýmto aktivitám a finančne podporuje ekologické projekty, ktoré robia Slovensko lepšou krajinou na život. Víťazstvo nám zároveň pomohlo v šírení osvety medzi ľuďmi, aby sa ešte viac zamysleli nad využívaním návratných obalov. Teraz sa snažíme predovšetkým o osvetu. Aby si ľudia uvedomili, že používanie návratných obalov je na ich výbere a o ich zodpovednosti za životné prostredie.
Ako sa správať uvedomelejšie a ohľaduplnejšie k životnému prostrediu?
Ak človek nakupuje online, mal by kupovať viac produktov naraz. V prípade odevov je lepšie nakupovať kúsky, o ktorých vieme, že nám sadnú. Ľudia často objednávajú veľké množstvo odevov alebo tovarov, ktoré môžu zadarmo vrátiť, no je to neudržateľné. Odporúčam tiež vyberať si také e-shopy, ktoré ponúkajú návratné alebo recyklovateľné obaly a používajú výplne šetrné k životnému prostrediu.