Dajte obľúbeným prevádzkam vedieť, že na ne myslíte, a nakúpte v nich, hovorí spoluorganizátorka Dobrého trhu

Kvalitné produkty, chutné jedlo, kultúrne predstavenia aj stretnutia s priateľmi. Dobrý trh sa za pár rokov stal neodmysliteľnou súčasťou komunitného života v Bratislave. Prvý tohtoročný trh sa však nekonal. Organizátori sa nevzdali a svoje aktivity zo dňa na deň nasmerovali do online prostredia. O podpore predajcov aj o novom webshope porozprávala organizátorka Dobrého trhu Illah van Oijen.

Dobrý trh na Jakubáku, ktorý si mnohí z nás spájajú s prvými jarnými dňami, sa vzhľadom na súčasnú situáciu nemohol uskutočniť. Čo všetko ste mali v pláne?

Dobrý trh na Jakubáku sa mal uskutočniť poslednú aprílovú sobotu. Práve sme dokončovali výber predajcov, kultúrny program bol dohodnutý, žiadosti na povolenia podané a dopravný plán schválený. Trhu mal predchádzať aj každoročný susedský piknik, kde sme sa plánovali stretnúť so susedmi, prediskutovať s nimi naše a ich novinky. Na to sme sa obzvlášť tešili, pretože Dobrý trh tvoríme práve s nimi. Tiež sme chceli obnoviť komunitné prvky, ktoré sme pred rokmi umiestnili na námestie − permakultúrnu záhradku a susedský odkazovač.

V podstate sa všetky plány s Dobrým trhom zastavili zo dňa na deň. Aká bola prvá reakcia?

Bol to pre nás šok. Nielen pre náš tím, cítime veľkú zodpovednosť aj voči všetkým producentom, malým podnikateľom, neziskovkám a lokálnym prevádzkam, čo prišli o možnosť predaja a prezentácie nielen na Dobrom trhu, ale aj na iných trhoch a festivaloch.

Reagovali ste však veľmi rýchlo a svoju činnosť ste aspoň sčasti presunuli do online prostredia.

Chceli sme vedieť, ako sa majú predajcovia a s čím im vieme pomôcť. Urobili sme prieskum medzi našimi predajcami, aby sme zistili, čo by malo zmysel pre nich vytvoriť. Náš prvý nápad bola online predajná akcia. Časom sme však prišli na to, že to, čo robíme už desať rokov, je hlboko založené na osobnom kontakte, špecifických zážitkoch v časopriestore a  na fungovaní komunity. Rozhodli sme sa preto spraviť niečo, čo síce má online prvky, ale stojí pevnými nohami v reálnom svete.

Na ktoré ďalšie aktivity sa v týchto dňoch sústredíte?

Ďalšou pripravovanou akciou je úprava nášho kvetináča na Jakubovom námestí. Keď dostaneme povolenia, ako prvé obnovíme bylinkový záhon. Máme však čas aj na kontempláciu − obzretie sa späť. Pripravujeme projekt merania dosahu Dobrého trhu. Súvisí s 10. výročím, ktoré oslávime budúci rok. Archivujeme, mapujeme a robíme rozhovory. V časoch neistoty je zaujímavé pozrieť sa na to, čo sa zmenilo v rozvoji lokálnej ekonomiky, komunity a ekológie za posledných desať rokov. Komunikujeme aj s organizáciami v zahraničí o tom, ako sa vyrovnávajú s novými výzvami.

Ste v kontakte s predajcami, ktorí mali na Dobrom trhu predávať? Čo je pre nich najväčšou výzvou?

Dlhodobo pracujeme na výskume dosahu Dobrého trhu. Rozšírili sme ho teraz o online prieskum o tom, čo táto situácia pre predajcov znamená. Sú pre nás dôležitými partnermi a z ich odpovedí sme zistili, že zrušenie podujatí ich veľmi zasiahlo.

Výsledné údaje nášho prieskumu ukazujú, že 67 % predajcov bojuje s poklesmi tržieb, 7 % hrozí dokonca likvidácia. Veľa z nich nám píše, že im chýba osobný kontakt, ktorý majú na trhu s ľuďmi, a vzťah, ktorý nadviažu a budujú s klientmi. Dúfame, že keď znova budeme môcť zorganizovať trh, ešte stále tu budú.

Predajcov podporujete predovšetkým na sociálnych sieťach. Ako im pomáhate?

Rozmýšľali sme, aká je naša úloha v tomto období. Dobrý trh totiž nie je jednorazovou aktivitou, ktorá príde a odíde. Naše podujatie od začiatku budujeme inkluzívne, čo znamená, že do jeho tvorby zapájame rôzne komunity − medzi nimi sú aj inštitúcie a prevádzky pôsobiace v lokalitách podujatia. Pre nás sú to nenahraditeľní susedia, s ktorými pripravujeme Dobrý trh.

Naša komunitná koordinátorka začala mapovať situáciu v okolí Jakubáku. Niekto ponúka tovar cez okienko, niekto má na obmedzený čas otvorené s prísnymi hygienickými opatreniami, iný pokračuje v online predaji a informáciu o tom má na dverách svojej prevádzky. Ďalší zas pozdravuje susedov aspoň pekným plagátom.

Vďaka vám ľudia jednoducho nájdu informácie, v akom režime prevádzky v týchto dňoch predajcovia fungujú.

Zaumienili sme si, že pripravíme miniseriál o možnostiach nákupu v lokalitách Dobrých trhov. Chceme povzbudiť ľudí, aby namiesto nákupov v supermarketoch využívali lokálne prevádzky, a tak podporili svoju štvrť.

Často bolo bezpečnejšie nakupovať v týchto obchodoch, pretože sa pred nimi netvorili dlhé rady. Tento malý komunitný projekt sme nazvali Máme otvorené! a doteraz sme zmapovali a zverejnili informácie o viac ako 45 prevádzkach v okolí Jakubáku, Panenskej a Námestia SNP. Fanúšikovia prispeli tipmi na ďalšie miesta alebo sa ozvali samotní predajcovia.

Je nám mimoriadne ľúto, že sme sa dozvedeli o prvej prevádzke na Jakubáku, ktorá musela aj v dôsledku súčasnej situácie zatvoriť svoju predajňu natrvalo. Veľmi si prajeme, aby sa v týchto neľahkých časoch čo najviac prevádzok udržalo. Táto komunitná aktivita vznikla spontánne, ale je jednou z tých, ktoré kontinuálne rozvíjame a realizujeme vďaka podpore Nadácie VÚB. Sme veľmi radi za dlhodobú podporu Nadácie VÚB, vďaka ktorej môžeme realizovať takéto komunitné aktivity.

Sústredíte sa na celú Bratislavu alebo len na niektoré časti mesta? Môže sa zapojiť a pomôcť ktokoľvek?

Intenzívne sa zaoberáme tromi lokalitami v susedstve Dobrého trhu, ale myšlienka je univerzálna pre každú štvrť. Chcete, aby vaše lokálne prevádzky prežili? Dajte im vedieť, že na ne myslíte, a nakúpte v nich.

Áno, ľudia sa radi zapojili. Našli informácie o otváracích hodinách a ponúkaných službách. Podporili predajcov a navzájom si aj poradili, kde sa dá čo dobré kúpiť. Je pekné vidieť, ak sú ľudia v týchto časoch súdržní. Chceme, aby si ľudia boli viac vedomí toho, že ak si teraz navzájom nepomôžu, môžu o túto krehkú lokálnu komunitu ľahko prísť.

Prečítajte siV knižnici vytvorili priestor pre ľudí prichádzajúcich o zrak. Stretnutia nahradili telefonáty aj výpožičky audiokníh na diaľku

V Oddelení nevidiacich a slabozrakých v Mestskej knižnici v Bratislave vymysleli zmysluplný projekt, ktorí robí radosť všetkým. Pre ľudí prichádzajúcich o zrak vytvorili komunitný priestor, v ktorom organizujú podujatia, spoločné hľadajú odpovede na mnohé otázky a zlepšujú si navzájom kvalitu každodenného života. Čitateľov tešia stretnutia, ľudský kontakt aj diskusie s odborníkmi. S Barborou Bielikovou sme sa rozprávali o priestore, ktorý v knižnici vytvorili a aj o tom, ako v týchto dňoch udržujú bez osobných stretnutí kontakt s čitateľmi.

Prísť však nemusia len o „cool“ podniky, ktoré majú vlastný facebook, ale aj o stálice susedstiev, ako sú napríklad malé potraviny, trafika, mäsiarstvo alebo najstarší obchod s biopotravinami v Bratislave. Z komentárov a tipov od ľudí je zrejmé, že práve tie sú veľmi obľúbené.

Je ťažké odhadnúť, ako bude situácia pokračovať. Aký je však váš ďalší plán s Dobrým trhom?

Po dlhých online poradách, zvažovaniach a dilemách sme sa rozhodli založiť webshop Dobrého trhu, spojený s osobným odberom v lokalite Dobrého trhu na Jakubáku.

Predajcom ponúkame online profil na našom webe a sociálnych sieťach, kde môžu promovať svoje internetové obchody a ponúknuť napríklad zaujímavú zľavu pre návštevníkov Dobrého trhu. Toto promo dostanú od nás bezplatne, podmienkou však je dobrovoľný dar do našej, už roky obľúbenej Mačky vo vreci.

Mačka vo vreci je už stálicou Dobrých trhov. Kde si ju ľudia budú môcť zakúpiť?

Tieto „mačky vo vreci“, teda balíčky s prekvapením, budeme predávať aj na našom webe. Odber zakúpených mačiek vo vreci sa bude konať v jeden deň v štvrti okolo Jakubáku. Ľudia si budú môcť dopriať prechádzku do krásnej štvrte, nakúpiť veci v malých prevádzkach v okolí a podporiť naše aktivity. Možno ich prekvapíme menším kultúrnym programom. Popritom sa môžu spojiť s jednotlivými producentmi a predajcami cez online Dobrý trh a na webe alebo na sociálnych sieťach im vyjadriť priazeň.

Pripravili sme aj výzvu pre susedov a našich trhovníkov. Môžu sa uchádzať o podporu od návštevníkov Dobrého trhu, ktorí budú môcť formou daru prispieť prevádzke či predajcovi, ktorému hrozí likvidácia.

Namiesto už zabehnutej organizácie trhu sa dnes sústredíte na úplne nové aktivity. Ako vnímate tieto zmeny vo vašom tíme?

Trochu máme trému. Síce organizujeme Dobrý trh už 28.-krát, je to niečo úplne nové. Pre naše občianske združenie je to aj riziko. Pripravujeme túto akciu bez toho, aby sme vopred vedeli, koľko mačiek vo vreci predáme. Môžeme povedať, že sme sa zrazu stali trhovníkmi a s kožou na trh ideme aj my.

Dúfame, že v septembri na Panenskej už budeme môcť zorganizovať trh. Keby to však nevyšlo, susedia sú tam veľmi kreatívni, a preto veríme, že aj nás prekvapí, čo spolu vymyslíme. Boli by sme radi, keby Bratislava a jej mestské časti odpustili daň za užívanie verejného priestranstva, a tým uznali, že kultúrne a trhové aktivity sú veľkým prínosom pre lokálnu ekonomiku. Rušenie akcií, ako je Dobrý trh, má vplyv na malé prevádzky aj na všetkých dodávateľov služieb v kultúre. Každá systémová pomoc zo strany štátu a samosprávy je dôležitá.

V neposlednom rade chceme na našich trhoch pokračovať v misii bezodpadového štandardu. Práve v týchto časoch má zodpovedná práca s odpadom význam nielen z hygienického hľadiska, ale poukazuje aj na prepojenie s komplexnou krízou životného prostredia.

Mohlo by vás zaujímať