Bicykle pred školami nemusia byť utópiou, v niektorých obciach to vyzerá ako v Holandsku

V niektorých slovenských obciach dochádzajú do školy na bicykli stovky detí. Občianske združenie Cyklokoalícia sa snaží, aby ich bolo čo najviac v celej krajine. Bicyklov pri školách pribúda a samosprávy už nemusia presviedčať o výhodách jazdenia do školy, samy sa ozývajú so žiadosťou o radu.

Bicykel môže byť pre deti skvelým nástrojom vedúcim k samostatnosti i k zdravému pohybu, ktorý im často chýba. O spopularizovanie cyklodopravy a zvýšenie počtu bicyklov na školách sa snaží aj Cyklokoalícia, ktorá prišla s kampaňou Do školy na bicykli.

Jej slogan Nerobme z detí autoholikov nabáda odpútať deti od zlozvykov dospelých. Snaží sa tak ukázať učiteľom, deťom a najmä ich rodičom, že sú aj iné spôsoby, ako sa dostať do školy rýchlo a pohodlne.

Deti nepotrebujú parkoviská pred školou

Autá sú dnes doslova všade. Neraz sú u nás vnímané ako akýsi barometer sociálneho postavenia, pričom náklady na vlastnenie auta sú na Slovensku jedny z najnižších v Európe.

Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície nám chýba osveta i jasné vymedzenie pravidiel, kam autá nepatria. Školské dvory plné áut sú toho dôkazom.

„Mnohé školské dvory sú dnes pretvorené na parkoviská pre autá rodičov, ktorí vozia deti do školy. Ak školy investujú do školských parkovísk, ktoré sa reálne využívajú iba zopár desiatok minút denne, nemožno to ani len porovnávať s efektivitou investícií do priestoru na hry, športy či iné trávenie voľného času.

Navyše vykladanie a nakladanie žiakov na týchto plochách neprospieva ovzdušiu, do ktorého unikajú zdraviu škodlivé látky z motorov áut,“ konštatuje.

Bicyklovanie do školy má výhody pre deti aj rodičov

Pre mnohých rodičov je dnes pohodlnejšie odviezť dieťa 500 metrov autom do školy než ho sprevádzať pešo či na bicykli. Keďže autom chodia všade, nerozumejú, prečo by ich dieťa malo ísť do školy inak.

„Obavy o bezpečnosť sú niekedy na mieste. No malo by byť v záujme rodičov, aby sa ich dieťa mohlo bezpečne pohybovať po uliciach mesta či obce. Môžu si tým ušetriť aj čas, pretože nemusia voziť deti od dverí k dverám,“ dodáva.

Pešia či bicyklová prechádzka do školy má množstvo výhod aj pre dieťa. Nielenže zlepšuje fyzickú kondíciu, prospieva aj učeniu. Deti, ktoré jazdia do školy na bicykli, prídu sústredenejšie a pripravenejšie na vyučovanie v porovnaní s tými, ktoré dovezú rodičia.

Po ceste majú viac príležitostí rozvíjať spoločenské vzťahy a budovať si nezávislosť. Zlepšujú si priestorové povedomie. Pravidelná telesná aktivita je navyše spojená s vyššou psychickou odolnosťou.

Bicykle pri školách pribúdajú

Nárast individuálnej automobilovej dopravy je podľa Cyklokoalície citeľný. Za posledných tridsať rokov sa dramaticky zmenil v neprospech udržateľnej dopravy.

Mení sa morfológia sídiel a v okolí miest vznikajú satelity, ktoré predlžujú dochádzanie do práce, ktoré je jednoduché pomocou auta, ale už menej prostredníctvom alternatívnej dopravy.

„Zmenili sa aj dopravné návyky ľudí. Kým kedysi bolo úplne bežné využívať auto na dlhšie vzdialenosti a pre zásadnú úsporu času, dnes ho ľudia často používajú aj na niekoľko stoviek metrov,“ vysvetľuje Dan Kollár.

Na druhej strane si dnes čoraz viac ľudí uvedomuje užitočnosť a efektivitu bicykla ako dopravného prostriedku. „Bicykel je dnes oveľa praktickejší a rýchlejší než auto. Platí to najmä na trasách na krátke vzdialenosti. Ľudia sa zároveň radi pohybujú a uvedomujú si prínosy aktívneho pohybu.“

Bicyklovanie naberá na popularite aj vďaka skúsenostiam ľudí zo zahraničia, kde si naň zvykli a radi pokračujú aj na Slovensku. „Ak samosprávy začnú zlepšovať infraštruktúru na bicyklovanie alebo iné formy dopravy aj s využitím financií z európskych zdrojov, situácia sa ešte zlepší,“ myslí si Dan Kollár.

Zatepľovací boom ohrozil netopiere, dnes sú pod krídlami ochranárov

Na sídliskách s nami žijú netopiere, ktoré chytajú hmyz vrátane komárov a popri tom zvyšujú biodiverzitu krajiny. Donedávna sme sa k nim nesprávali ústretovo, mnoho ich zahynulo a ich úkryty boli neraz zničené. Vďaka ochranárom je dnes zabezpečené, že naši lietajúci spoločníci dokážu s nami v mestách prežiť.

V Nesvadoch to vyzerá ako v Holandsku

Väčší počet bicyklov pri školách dnes badať najmä v stredne veľkých obciach. Deti v nich dokážu prísť do školy bočnými uličkami za pár minút. Vo väčších mestách, kde sú základné školy najmä súčasťou sídlisk, do nich väčšinou prichádzajú pešo. Ak prídete do obcí, ako sú Vlčany, Borský Mikuláš, Veľký Šariš či Beluša, pred ich školami nájdete stovky bicyklov. Nemajú síce ideálne dopravné podmienky, ale napriek tomu sú skvelou inšpiráciou pre ďalšie školy.

Stovky bicyklov možno nájsť aj pred školou v Dunajskej Lužnej, v obci s mimoriadne intenzívnou dopravou, ktorá sa nachádza iba zopár kilometrov od Bratislavy. Pred školou v Nesvadoch to vyzerá ako v Holandsku.

Práve krajiny ako Fínsko, Holandsko či Dánsko sú lídrami v dochádzaní detí do školy na bicykli aj napriek dlhším zimám. Vnímajú to ako racionálny spôsob dopravy i vedenia detí k samostatnosti a k udržateľnému a zdravému životu.

„Keď tieto príklady ukazujeme na ďalších školách, zrazu vidia, že je to možné aj v slovenských podmienkach. Aj to je dôkazom toho, že kto chce rozvíjať zdravú školskú mobilitu, cestu si nájde. Platí, že ak majú žiaci vhodné podmienky, bicyklovanie si zvolia sami,“ dodáva Dan Kollár.

Často stačí vyriešiť drobnosti, po príklad netreba chodiť ďaleko

Dôvody, prečo rozvoj cyklodopravy v niektorých mestách zlyháva, sú rôzne. Niekedy je to nebezpečná a rýchla automobilová doprava. Inokedy chýba napríklad jeden bezpečný priechod pre chodcov či chodník.

„To všetko sú riešiteľné problémy. Pomôže napríklad zriadenie zón 30 a celkové upokojenie dopravy v obci, čím sa eliminujú nebezpečné lokality a deti aj bez cyklotrás môžu využívať bočné uličky s menšou intenzitou dopravy,“ hovorí Dan Kollár.

„Často je to aj o nečinnosti škôl pri zriaďovaní cyklistických stojanov. Tie sú však oveľa efektívnejšie ako parkovacie miesta pre autá. A často chýba aj príklad rodičov, ktorí sú pre deti vzorom a práve oni rozhodujú o spôsobe dopravy detí kamkoľvek.“

Cyklokoalícia sa rozvoju cyklodopravy venuje už desať rokov. Podmienky a záujem samospráv o cyklodopravu sa aj vďaka jej aktivitám neustále zlepšujú. Za svoje aktivity bola nominovaná aj na ocenenie Altas, envirocenu Nadácie VÚB.

Mnohé samosprávy sa učia navzájom a čerpajú aj zo zahraničných príkladov. Netreba po ne chodiť ďaleko, veď Viedeň či Břeclav sú iba kúsok za hranicami.

Na skutočné riešenia treba odvahu

Mestá a obce vedia, že autá sú doslova všade a tento stav je neudržateľný. Aj ľudia pomaly začínajú chápať, že autá nás často veľmi obmedzujú a namiesto pomoci mnohokrát škodia. Na skutočné riešenia však treba aj odvahu.

„Zo stavu, keď sme museli politikov náročne presviedčať o benefitoch cyklodopravy, sme sa dnes dostali do stavu, keď sa nám sami ozývajú so žiadosťou o radu. Podarilo sa nám už pomôcť mnohým mestám, ale aj štátu pri nastavení Plánu obnovy a odolnosti v oblasti cyklodopravy,“ vymenúva Dan Kollár z Cykokoalície.

Dan Kollár

Kto je Dan Kollár?

Vedúci predstaviteľ Cyklokoalície, občianskeho združenia, ktoré sa venuje podpore a rozvoju cyklistickej dopravy na Slovensku.

Mohlo by vás zaujímať