Krásna príroda, storočné otvorené vozne s drevenými lavicami, zvuk a vôňa najstaršej fungujúcej parnej lokomotívy Katky. Jazda po trati historickej Detskej železnice v Košiciach je unikátnym zážitkom, za ktorým na východ Slovenska cestujú nielen domáci, ale aj zahraniční návštevníci v každom veku.
Už niekoľko rokov sa o fungovanie železnice stará občianske združenie Detská železnica Košice na čele s Ľubomírom Lehotským, ktorý sa venuje záchrane a obnove železnice. O vláčiky sa stará nielen ako riaditeľ železničky, ale aj ako kurič, rušňovodič či údržbár.
„Postupne obnovujeme všetko tak, aby sme železnicu dostali do pôvodnej podoby spred 60 rokov. Zachraňujeme ju a postupne pridávame aj nové veci. Stabilizovali sme jej prevádzku, ktorú postupne rozširujeme, aby neslúžila iba Košičanom, ale aj turistom zo širokého okolia a zo zahraničia,“ hovorí Ľubomír Lehotský, ktorý je Detskej železnici dlhé roky oddaný a napísal o nej aj rozprávkové a odborné knihy.
Lákadlo aj pre zahraničných cestujúcich
Z pôvodného vozového parku sa do dnešných dní zachovali dva služobné vozne, dva osobné a tri letné vagóny. Okrem toho jedna parná a dve motorové lokomotívy. Historický vláčik jazdí na trati dlhej štyri kilometre medzi košickými časťami Čermeľ a Alpinka. Železnica premáva od začiatku apríla do konca októbra, okrem toho sa každý rok koná aj špeciálna a mikulášska jazda. Na objednávky je vláčik pripravený vyraziť na trať kedykoľvek.
Minulý rok sa železnicou previezlo 45 000 návštevníkov zo Slovenska, z Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka či z Anglicka. „Ľudia k nám prichádzajú za oddychom, urobiť si výlet, ale čoraz viac turistov k nám zavíta s cieľom navštíviť práve túto unikátnu železničku,“ objasňuje riaditeľ železnice. Návštevníci obdivujú historický charakter železnice, staručké vozidlá s drevenými lavičkami a najmä otvorené vagóny, z ktorých sa dajú naplno vychutnávať krásy okolitej prírody.
Lístok vám štikne detský sprievodca
Dôvodov, prečo je Detská železnica v Košiciach lákadlom, je niekoľko. „Unikátnosť železničky spočíva v detskej obsluhe mladých železničiarov, ktorí vám veľmi radi skontrolujú cestovné lístky a povedia čo-to o histórii železničky, vypravia vláčik a spríjemnia cestu. Myslím si, že vlaky sú vždy unikát a je jedno, v akej dobe. Máme tiež najstarší a najmladší parný rušeň v strednej Európe a máme aj viac ako storočné vagóniky,“ vymenúva zaujímavosti Ľubomír Lehotský.
Vozne železničky sú také, aké inde nenájdete. Pochádzajú zväčša zo začiatku 20. storočia a ich pôvodné využitie bolo rôzne − používali sa ako poštové vozne, plošinové nákladné vozne alebo osobné vozne. Napríklad vozeň Ca/u 601 Hubert bol vyrobený v roku 1913 a dodnes v ňom nájdete drevené lavice v ich pôvodnom usporiadaní.
Parná prababička
Absolútnym unikátom je 134-ročná, no stále aktívna, parná lokomotíva Katka, ktorá pochádza z Nemecka, a je najstarším rušňom, ktorý ešte stále jazdí v rámci regiónu rozprestierajúceho sa od Ukrajiny cez Rumunsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovinsko, Česko, Poľsko až po Nemecko.
Jej príbeh je naozaj zaujímavý − pôvodne jazdila na gelnickej železnici, neskôr na štiavnickej, potom sa vrátila späť na východné Slovensko do Smolníka. Slúžila aj ako vykurovací kotol a niekoľko rokov bola výstavným exponátom ako súčasť pomníka v Spišskej Novej Vsi. Začiatkom 90. rokov prešla generálnou opravou v Česku a od roku 1991 jej historickú krásu a charakteristický zvuk obdivujú pasažieri Detskej železnice v Košiciach.
Historické a autentické však nie sú iba vozidlá. Dobrovoľníci sa pustili aj do staničnej budovy, ktorá bola kedysi zrovnaná so zemou. Nanovo ju chcú vybudovať tak, aby niesla znaky nielen historických staničiek v Rakúsko – Uhorsku, ale aj kúsok z toho, čo kedysi na Pionierskej železnici vybudovali jej predchodcovia.
V stanici Čermeľ sa doteraz používajú aj historické výhybky a koľajnice pochádzajúce z Gelnickej a Štiavnickej železnice. Všetky vozidlá, okrem parného Krutwiga a motorových rušňov sú zapísané ako národná kultúrna pamiatka.
Neustála starostlivosť a vylepšovanie
Aby každá jazda bola zážitkom, občianske združenie neustále pracuje na vylepšovaní železnice. „Budujeme novú staničnú budovu na železničnej stanici Čermeľ, opravujeme koľajisko, zveľaďujeme stanicu Alpinka, pracujeme na oprave ďalšej lokomotívy a na získaní ďalšieho vozňa, ktorý opravíme a zaradíme do služby. Pomocou brigádnikov a Nadácie VÚB sme vybudovali napríklad aj detské ihrisko na nástupnej stanici.“
Okrem jazdy vláčikom a pravidelných podujatí sa deti, ktorých vlaky zaujímajú, môžu stať členmi Klubu mladých železničiarov. „Naučia sa, ako funguje železnica, ako sa vypravuje vlak, ako majú komunikovať s návštevníkmi a priučia sa aj zodpovednosti. Vďaka práci na detskej železnici si budú vážiť dedičstvo svojich otcov a aktívne sa zúčastňovať na záchrane kultúrnych pamiatok,“ vysvetľuje Lehotský.
Nostalgia aj jedinečnosť zážitku
Hoci za posledné roky vzrástol počet návštevníkov trojnásobne, stále sú tu veci, ktoré potrebujú zlepšiť. „Chýbajú peniaze a viac dobrovoľníkov z radov verejnosti. Keď sa železnička stavala, mesačne sem prichádzali stovky dobrovoľníkov a brigádnikov. Dnes máme za celú sezónu možno 30 až 40 dobrovoľníkov. Chýba trochu väčšie zázemie, chýba ťažká technika, ale nechýba nadšenie ani podpora mesta a niektorých ďalších nadšencov a podporovateľov,“ dodáva s optimizmom riaditeľ, ktorý si cení, že sa stále nájdu organizácie, ktorým osud železničky nie je ľahostajný. Takou je aj Nadácia VÚB, ktorá fungovanie Detskej železnice v Košiciach podporuje grantmi už niekoľko rokov.
Mnoho návštevníkov si jazdu železničkou pamätá z detstva, preto sú veľmi radi, ak môžu vziať na takýto výlet svoje deti. Jednou z návštevníčok je aj Košičanka Lenka Hlinková. „Po dvadsiatich rokoch sme si s manželom zaspomínali a previezli sa na Alpinku detskou železnicou spoločne aj s našou dcérkou Amálkou. Vrátilo ma to v čase do doby, keď som bola malá, keď sprievodca štikal tvrdé papierové lístky, s ktorými som sa ešte dlho doma hrávala na vláčik. Som rada, že tento zážitok môžu mať aj dnešné deti a že sa stará, no stále krásna železnička s parnou lokomotívou zachovala.“
Návštevníkov železnička láka aj vďaka lokalite, v ktorej sa nachádza. Z Čermeľa je len na skok do Košíc, v bezprostrednej blízkosti sa nachádzajú rekreačné strediská Alpinka a Bankov, kde sú detské ihriská, lanový park či golfové ihrisko. Môžete sa odtiaľ vydať na túry po turistických chodníkoch alebo sa cez les prejsť do neďalekej zoo v Kavečanoch, ktorá je najväčšou zoologickou záhradou na Slovensku.
Projekt Detskej železnice Košice získava podporu vo forme komunitných grantov od Nadácie VÚB už niekoľko rokov. Granty sa využili napríklad na obnovu perónu na stanici v Čermeli, ale aj na spríjemnenie čakania najmenším cestujúcim prostredníctvom bezpečného oploteného detského ihriska so šmýkačkou, pieskoviskom, hojdačkou a dreveným hradom v blízkosti stanice.