Tím Pure Junk recykluje odpad a vytvára tak nový dizajnový nábytok. Verí, že mladá generácia prinesie zmenu

O recyklácii a potrebe znižovania množstva odpadu sa hovorí čoraz viac. Pure Junk vytvára v mene udržateľnosti produkty zo stavebného odpadu či starého nábytku. Zakladateľka Maja Demjanovičová rozvinula víkendovú záľubu do úspešného biznisu, ktorý minulý rok získal Ocenenie Impact HUB s grantom od Nadácie VÚB.

Nadácia VÚB v rámci programu Komunitné granty podporuje zaujímavé komunitné projekty. Prospešným myšlienkam v oblasti komunitného podnikania zároveň udeľuje Ocenenie Impact HUB. Pure Junk zo Žiliny bol jedným z dvoch projektov, ktoré ocenenie v roku 2017 získali.

O materiál nie je núdza

Pri pohľade na vkusný nábytok si málokto predstaví príbeh materiálu, z ktorého je vyrobený. Kým niekto považuje staré parkety či nevyužité palety za odpad, tím Pure Junk v nich vidí potenciál na výrobu drevených poličiek či stojana na príbor.

Nemáme rozbehnutú žiadnu oficiálnu spoluprácu s firmami. Materiál však produkuje veľké množstvo stavebných firiem. Okrem toho sa nám ľudia ozývajú aj sami. Keď niekto búra starý krov, prípadne prerába príbytok. O materiál, ktorému vieme dať druhý život, nie je núdza,“ hovorí zakladateľka Maja Demjanovičová.

Záujem o eko produkty narastá

Inšpiráciu čerpajú zo zahraničia, kde sú podobné koncepty zabehnuté už roky. Situácia sa postupne zlepšuje aj na Slovensku, ľudia sa začínajú zamýšľať nad tým, čo kupujú a od koho. Do popredia sa dostáva aj kvalita a spracovanie materiálu. Táto problematika je stále viac propagovaná a ľudia si začínajú uvedomovať dopad svojho konzumného životného štýlu. Verím v to, že naša generácia prinesie zmenu, a ocení alternatívu lokálnych značiek, ktoré sa snažia robiť veci inak,“ zamýšľa sa Maja.

Z materiálu má najradšej drevo. Pre nás je najprístupnejšie, je jednoducho opracovateľné a výsledky sú efektívne. Skúšame však aj kov. Pre mňa osobne je drevo veľmi príjemný a prírodný materiál. Predsa len je to stále kus stromu. Rada by som však vedela spracovať aj plast, ktorý je vo svete vzhľadom na jeho množstvo veľkým problémom,“ hovorí.

Také, aké inde nenájdete

Pure Junk nefunguje ako kamenný obchod alebo klasický e-shop, kde si kúpite niekoľko kusov takmer totožných produktov. Produkty sú jedinečné umelecké diela, ktoré sa líšia materiálom, farebným odtieňom aj nápadom. Ten sa rozvíja po rozhovore s klientom. Nápady tvoríme my, spoločne. Klient si vždy určí nejaké špecifiká a my už pri stretnutí s ním vidíme, čo sa mu páči, aký má štýl. Nielen štýl interiéru, ale aj obliekania a život celkovo. Podľa toho sa tvorí celý produkt. Každý jeden je jedinečný,“ vysvetľuje Maja.

Systém vznikal postupne

Zo začiatku nás bolo oveľa viac. Projektu sme sa venovali popri škole a brigádach. Postupom času sme si však začali uvedomovať priority, a v tíme sme zostali z pôvodného zloženia len dvaja. Teraz to už máme pekne podelené. Matej Mičák je vo výrobe a má pri sebe brigádnikov, ktorí mu vypomáhajú, ja sa starám o dizajn, marketing a všetko okolo, spolu s dvomi šikovnými dievčatami, ktoré sa starajú o grafiku a návrhy. Myslím, že sme sa konečne dostali k dobrému systému,“ hovorí Maja.

V plánoch do budúcna majú jasno. Pripravujeme májový workshop pre tých, čo sa chcú priučiť niečo o recyklácií a chcú si za našej pomoci vyrobiť nejaký recyklovaný produkt. Z dlhodobých plánov je to určite ďalšia dielňa, ktorá by dala priestor kreatívcom a remeselníkom aj v inej oblasti Slovenska,“ uzatvára Maja.

Maja Demjanovičová

Kto je Maja Demjanovičová?

Maja Demjanovičová založila eko-friendly značku Pure Junk, ktorá sa zameriava na výrobu kva­litného nábytku z re­cyk­lo­va­ného dreva. V rámci firmy má na starosti marketing, vedenie tímu a koordináciu zákaziek. Pochádza zo Žiliny, vyštudovala informačný manažment, a okrem Pure Junk sa venuje tvorbe obsahu, strategickému marketingu a návrhu web stránok.

Nadácia VÚB podporuje komunity, kde to žije

Vzájomná pomoc, venovanie svojho času, energie, vlastných financií na vytvorenie niečoho, čo pomôže viacerým a prispeje k budovaniu vzťahov. Toto všetko charakterizuje aktívne komunity, ktorých nápady oceňuje nadácia v programe Komunitné granty.

Revitalizácia verejných priestranstiev pre rodiny, rozvoj tradícií a kultúrneho dedičstva vo svojom regióne, ochrana vzácneho kúska životného prostredia, začlenenie znevýhodnených skupín obyvateľov do spoločenského života či športové a kultúrne aktivity pre všetky generácie – toto sú oblasti, ktoré ležia na srdci mnohým aktívnym skupinám susedov, komunitným centrám, občianskym združeniam a obciam vo všetkých častiach našej krajiny. Preto im Nadácia VÚB podáva pomocnú ruku a dáva šancu uviesť do života svoje nápady.

Komunitné granty sú súťažno-grantový program, vďaka ktorému majú komunity vo všetkých kútoch Slovenska možnosť zabojovať o priazeň verejnosti. V každom kraji je vybraných niekoľko zaujímavých projektov, o ktorých uskutočnení rozhoduje verejnosť v online hlasovaní.

Okrem toho nadácia oceňuje komunity, ktoré sa neboja nástrah start-upového podnikania. Každoročne zo všetkých prihlásených projektov vyberá tie najlepšie nápady z oblasti komunitného podnikania alebo s technologickým zameraním.

Viac informácií o grantovej súťaži Komunitné granty.


Mohlo by vás zaujímať