Mladé dievčatá si často neveria, inšpiratívne ženy v programe Inspiring Girls im dodávajú odvahu mieriť vysoko

Mnohým dievčatám v tínedžerskom veku chýbajú pozitívne ženské vzory. Občianske združenie Ženský algoritmus sa to snaží zmeniť. V rámci medzinárodnej iniciatívy Inspiring Girls ich spája s inšpiratívnymi ženami z oblasti vedy, biznisu, technológií a spoločenského života, a to priamo na slovenských školách. Úspešné ženy im cez interaktívne prednášky a vlastné príklady ukazujú, že budúcnosť dievčat určujú ich vlastné sny, ambície a práca na sebe. Nie spoločenské očakávania a rodové stereotypy.

Štatistiky hovoria, že až 67 % dievčat vo veku od 11 do 21 rokov si myslí, že ženy v spoločnosti nemajú rovnaké príležitosti. Takmer 30 % dievčat do 14 rokov nemá dostatok sebavedomia a viac ako 50 % dievčat do 21 rokov sa bojí hovoriť, čo si skutočne myslia. Pri otázke, aké povolania by dievčatá zo slovenských základných škôl najradšej robili, často vyhráva medicína, psychológia či herectvo. Neraz ide o také, ktoré pomáhajú ľuďom. 

Program Inspiring Girls inšpiruje žiačky základných škôl, aby sa nebáli vyberať si aj neštandardné povolania. Medzinárodnú iniciatívu priniesla na Slovensko VÚB banka, ktorá na jeho realizáciu oslovila občianske združenie Ženský algoritmus. „Pre žiačky ôsmeho a deviateho ročníka organizujeme inšpiratívne prednášky s diskusiami a workshopy so zaujímavými a úspešnými ženami. Dievčatám sa tak snažíme predostrieť celú škálu zaujímavých povolaní a odomykať ich kariérny potenciál, vysvetľuje Alžbeta Palkoci, projektová manažérka programu.

Inspiring Girls zapája úspešné ženské mená

Program sa začal ešte v roku 2013, keď španielska právnička Miriam González Durántez spolu s charitatívnou organizáciou Education & Employers rozbehla vo Veľkej Británii kampaň Inspiring Women (Inšpiratívne ženy). O tri roky neskôr založila Inspiring Girls International a iniciatíva sa začala rozrastať po celom svete. „Cieľom programu je podporiť ambície dievčat. Hoci na Slovensku funguje iba rok, stretnutie s inšpiratívnou Slovenkou zažilo už 893 dievčat na 30 školách,“ vymenúva Alžbeta Palkoci.

Medzi známymi menami, ktoré už prednášali na slovenských školách, sú Veronika Hudzíková, spoluzakladateľka startupu FaceRehab; Baška Klimek, spoluzakladateľka Impact HUB; Dorota Kenderová, riaditeľka Východoslovenskej galérie v Košiciach; alebo Lenka Petráková, architektka v Zaha Hadid Architects v Londýne; a mnohé ďalšie.

„Pri výbere úspešných Sloveniek sledujeme, na akom poste pracujú, či majú netypické povolanie, ktoré sa stereotypne vníma ako mužské, alebo či sa ženám podarilo uplatniť v top spoločnostiach. Zaujíma nás, aký majú životný príbeh, či študovali a žili v zahraničí a aké prekážky prekonávali na ceste za úspechom. K tým často patrí nestabilné sociálne zázemie, hendikep i rôzne predsudky,“ vymenúva projektová manažérka programu Inspiring Girls Slovakia. Združenie pritom nezabúda ani na mladých v ekonomicky znevýhodnených regiónoch. V spolupráci s Teach for Slovakia už napríklad navštívilo s prednáškou aj Základnú školu v Kecerovciach. 

Ženy sa vracajú do škôl, kde študovali

Oslovenú spíkerku sa vždy snažia dostať na školu, ktorú navštevovala. Keď úspešná žena zrazu stojí pred školskými lavicami, v ktorých kedysi sama sedela, emócia publika je o to silnejšia. Dievčatá a niekedy aj chlapci získavajú rady z prvej ruky, ktoré ich škola často nenaučí. Neraz sú však nevyhnutné pri plnení ich kariérnych snov. 

„Obzvlášť silné sú momenty, keď ženy úprimne hovoria dievčatám o svojich ťažkých chvíľach, rôznych komplexoch z puberty, o nedôvere svojho okolia či o rôznych zlyhaniach,“ opisuje Alžbeta Palkoci. Mnohé ženy povzbudzujú dievčatá, aby využívali príležitosti, ktoré im ponúkajú mimoškolské aktivity, projekty Európskej únie či rôzne iniciatívy v meste, kde žijú.

Mnohé mladé dievčatá po prednáškach cítia úľavu, že je úplne v poriadku mať 16 rokov a nevedieť, čo chcem v živote robiť. „Je pre ne často oslobodzujúce počuť, že dnes už úspešná Slovenka mala kedysi problém so sebavedomím alebo so svojím výzorom, nevedela sa zaradiť a prežila všetko to, čo dnes prežívajú dievčatá v puberte,“ dodáva Alžbeta Palkoci. Práve osobná skúsenosť a autenticita sú podľa nej kľúčom, vďaka ktorému sú dievčatá otvorené prijať know-how a rady od skúsenejších žien.

Čítajte tiežSlovenský študent prišiel s myšlienkou, ako so spolužiakmi pestovať zeleninu v komunitnej školskej záhrade v Tanzánii

Michal Tvrdoň bol ešte len stredoškolák, keď sa rozhodol pre štúdium v zahraničí. Požiadal o medzinárodné štipendium, vďaka ktorému sa dostal až do Tanzánie. Po príchode do Afriky si uvedomil, že na škole chýba zelená záhrada. Preto prišiel s projektom zeleninovej komunitnej záhrady, ktorým chcel spolužiakom ukázať, čo môžu urobiť pre získanie lokálnych potravín a pre znižovanie emisií. Michal bol tento rok nominovaný aj na enviroocenenie Atlas v kategórii Detský enviročin.

Praktické diskusie a workshopy, ktoré majú úspech

Školy na ponuku inšpiratívnych spíkeriek reagujú dobre. „Niektoré učiteľky nás už dokonca oslovili, aby sme urobili podobnú aktivitu aj pre ich kolegov. Koordinátorky na školách vidia potrebu podobných aktivít. Pri rozhovoroch v zborovni za zatvorenými dverami sa občas dozvieme zaujímavosti z prvej ruky. Zistili sme napríklad, že žiaci sú už niekedy presýtení témami o internetovej bezpečnosti, ale, naopak, uvítali by praktické prednášky a workshopy, ktoré ich pripravia na život dospelých,“ dodáva Alžbeta Palkoci.

Združenie robí aj prieskum, aké sú najnovšie trendy medzi tínedžermi, kto je ich vzorom, koho sledujú, na akej sociálnej sieti trávia najviac času a čo ich odrádza od neštandardných povolaní. V spolupráci s VÚB bankou sa im už podarilo zorganizovať aj zážitkové podujatie Inspiring Jobs pre študentov, ktorých zaujíma marketing.

V rámci panelovej diskusie sa stretli s marketérmi VÚB banky a vypočuli si aj inšpiratívnu prednášku marketingovej riaditeľky. Vyskúšali si prácu na zadaniach a prezentovanie pred odbornou porotou priamo v inštitúcii banky. Workshop bol inšpiráciou najmä pre dievčatá, ale aj chlapcov, aby si pri výbere povolania verili a mierili vysoko.

O združení Ženský algoritmus

Občianske združenie Ženský algoritmus sa snaží búrať rodové stereotypy. Poskytuje inovatívne vzdelávanie dievčatám a ženám v oblasti technológií a líderstva. Zároveň šíri osvetu o nevedomých predsudkoch, potrebe diverzity a inklúzie. Snahou združenia je stavať mosty medzi ženami a ich ambíciami, prepájať organizácie s firmami a so školami a tvoriť inkluzívnu spoločnosť pre všetkých.

Mohlo by vás zaujímať