Dobrý trh pomáha malým lokálnym predajcom preklenúť zložité obdobie a ukazuje, ako sa im dá pomôcť

V čase, keď sa nemôžu konať hromadné podujatia a trhovníci prišli o možnosť priameho kontaktu so zákazníkmi, Dobrý trh spustil novú webovú stránku. Vďaka nej môžu ľudia podporiť svojich lokálnych výrobcov a poskytovateľov služieb vo virtuálnom priestore. Rozprávali sme sa s trhovníkmi z BEKVÅM, Artfora a Yoga House o tom, ako im Dobrý trh pomáha a ako sa dokázali vynájsť aj v zložitejšom období.

Dobrý trh už od roku 2011 oživuje mestský verejný priestor v Bratislave. Okrem stánkov s potravinami, originálnym dizajnom, knihami, doplnkami a oblečením tu môžete zažiť umelecké inštalácie, koncerty či workshopy pre deti aj dospelých. Je to malý sviatok pre lokálnu komunitu.

V čase, keď bol Dobrý trh na Jakubovom námestí v Bratislave už na spadnutie, ho zastavili prísne opatrenia. „Všetko sme mali pripravené a aj keď vieme, že trh pre predajcov znamená veľmi veľa, na poslednú chvíľu sme ho museli zrušiť. Mnohým z nás to spôsobilo značné straty,“ spomína si Ján Urban z občianskeho združenia PUNKT, ktoré Dobrý trh organizuje.

Rozprávajú sa s predajcami, preto vedia, čo by najviac pomohlo

Dobrý trh intenzívne spolupracuje s lokálnou komunitou, so susedmi, s prevádzkami a organizáciami v okolí. Jeho organizátori tak vedia, že mnohí z malých remeselníkov a podnikateľov sa počas roka nemohli dostať bližšie k zákazníkom a pocítili prepad tržieb.

„Niektoré značky sa s tým popasovali a prišli s novými nápadmi, ale sú aj také, ktoré si nemôžu dovoliť riskovať a vstupovať s niečím novým na trh. Aj preto sa im snažíme pomôcť,“ vysvetľuje Ján Urban.

Spustili stránku www.dobrytrhonlajn.sk a začali na nej promovať jednotlivých trhovníkov. Vďaka nej môžu ľudia oslovovať svojich lokálnych výrobcov vo virtuálnom priestore. Kým sa Dobrý trh a jeho predajcovia vrátia na bratislavské ulice, záujemcovia ich tu môžu podporiť nákupom.

Značka BEKVÅM je online, ale ľudia si chcú výrobky ohmatať

Na Dobrom trhu sa pravidelne objavuje aj značka BEKVÅM, ktorej zakladateľkou je Martina Kráľová. Ponúka jednoduché a pohodlné produkty z kvalitných prírodných tkanín a materiálov. Inšpiruje sa najmä švédskym minimalizmom.

Pončá, detské uteráky či tašky z bavlny a bambusu nekupujú iba mamičky, ale aj seniori pre svoje vnúčatá. Pončá a tenké rýchloschnúce osušky si obľúbili aj muži.

„Dobrý trh je pre nás výnimočná akcia, vďaka ktorej sa ako predajcovia môžeme stretnúť s ľuďmi, prehodiť s nimi pár slov a stretnúť aj ďalších predajcov,“ hovorí. Zákazníci si môžu výrobky na trhu doslova ohmatať. Korona to však zmenila. Priniesla so sebou veľké spomalenie nielen v predajoch, ale aj vo výrobe.

„V tomto roku sme neboli ešte ani na jednom predajnom trhu. Minulý rok sme o takomto čase mali za sebou minimálne desať trhov a podobných predajných akcií, takže obmedzenia nám spôsobili veľký výpadok,“ konštatuje Martina Kráľová.

„Museli sme zavrieť krajčírske dielne a keďže teraz predávame výlučne online na našom e-shope, rozhodli sme sa investovať viac financií do online reklamy na Facebooku a na Instagrame,” vysvetľuje, ako sa značka BEKVÅM pasuje so súčasnou situáciou.

Prečítajte si tiežĽudí chceli spojiť cez knihy, dnes je vďaka nim v mestách sto knižných búdok

Ako môžu ľudia medzi sebou šíriť dobro a radosť? Napríklad aj prostredníctvom susedských komunít, v ktorých ich spájajú spoločné aktivity a záujmy. Ľudia v mestách síce žijú vedľa seba, no často sa vôbec nepoznajú a málokedy zdieľajú svoje príbehy. Projekt knižných búdok toho už veľa medzi susedmi zmenil. 

„Počas prvých týždňov pandémie sme menili komunikáciu so zákazníkmi cez sociálne siete a e-maily a zaviedli sme hygienické štandardy balenia. Ľudia nám však písali, že by si radi naše produkty ohmatali a vyskúšali. Keďže mi na nich záleží, počas uvoľnenia opatrení sme sa s niektorými mohli stretnúť za dodržania prísnych hygienických podmienok,“ hovorí Martina Kráľová.

Plavky z rybárskych sietí musia počkať

Značka BEKVÅM využila spomalenie aspoň na presťahovanie a zariadenie skladu. Plánované novinky sa však na trh nedostali. Chceli priniesť do ponuky dvojdielne dámske a detské plavky ušité z látky, ktorá je vyrobená z recyklovaných vlákien zo starých rybárskych sietí, ktoré vylovia dobrovoľní potápači z morí či oceánov. Zachránia z nich živé morské živočíchy a prázdne siete posielajú do továrne, kde sa spracujú.

„Tieto ekologické plavky neuzreli svetlo sveta, keďže v dielni nebol nikto, kto by mohol pracovať. Veľmi ma to mrzí, pretože dizajn a potlač sme spolu s ilustrátorkou vymýšľali deväť mesiacov vopred. Ako sa však hovorí, nádej umiera posledná a veríme, že sa nám ich podarí zaradiť pre budúcoročnú letnú sezónu,“ dodáva Mária Kráľová.

Artforum presunulo stretávanie do virtuálneho priestoru

Kníhkupectvo Artforum sa tiež muselo popasovať s obmedzením hromadných podujatí. Počas roka sa podieľa na príprave programu pre Dobrý trh, organizuje stovky čítačiek, koncertov, debát a výstav, no najmä tu prebieha množstvo očakávaných i neočakávaných stretnutí. Vďaka spoločnej snahe stretávať sa, otvorene diskutovať a zdieľať verejný priestor už 30 rokov spoluvytvárajú hodnotovo spriaznenú komunitu a vzájomne podporujú zmysluplné aktivity. Tento rok je to však inak.

Hoci kníhkupectvo funguje naďalej (s výnimkou obdobia, keď boli všetky predajne zatvorené), veľa jeho aktivít sa muselo presunúť do online priestoru. „Vracajúce sa obmedzenia kultúrnych podujatí nás prinútili hľadať iný spôsob, ako zostať s našimi zákazníkmi v kontakte a hovoriť s nimi o dobrých knihách,“ hovorí dramaturgička a PR manažérka Artfora Verona Stepanović.

Diskusie, video aj literárne podcasty

V čase, keď sú mnohé zo sprievodných aktivít obmedzené, sa do popredia prirodzene dostáva internetové kníhkupectvo, ktoré je jedným z prvých knižných online obchodov na Slovensku.

„Začali sme pravidelne naživo vysielať literárne diskusie, každý týždeň pripravujeme virtuálneho video sprievodcu knižnými novinkami a splnili sme si jedno z dlhodobých prianí − spustili sme vlastné literárne podcasty pod názvom Stanica Kozia 20,“ vymenúva Verona Stepanović. Ako dodáva, to najdôležitejšie je udržať si komunikáciu so zákazníkmi a dať im vedieť, že kníhkupci a dobré knihy sú tu pre nich.

Hodiny jogy v obývačkách

Trochu v inej situácii sa ocitol bratislavský Yoga House, ktorý vo svojom štúdiu ponúka hodiny jogy a programy zamerané na rozvoj tela a mysle. Aj napriek prísnym opatreniam sa snaží udržať v zdravom chode. „Nie je to ľahké, asi ako pre každého, ale hľadáme cesty. Zaviedli sme opatrenia, aby sa ľudia u nás cítili bezpečne. Priniesli sme aj rôzne výhody ako napríklad možnosť kúpy lacnejších permanentiek s menej vstupmi v čase meniacich sa opatrení,“ vysvetľuje majiteľka jogového štúdia Lenka Žabková.

Pandemický čas v Yoga House prijali s pokojom a pokorou. Presne v súlade s tým, čo učia aj samotní lektori jogového štúdia. „Tvoríme, učíme a vedieme ľudí k zdraviu cez pohyb, dýchanie a rôzne techniky. Na hodinách láskame pľúca a podporujeme imunitu,“ dodáva Lenka Žabková.

V čase karanténnych opatrení sa Yoga House rozhodol prinášať hodiny svojich učiteľov online. Dva mesiace po otvorení štúdia sa lekcie naživo streamovali. „Bola to zaujímavá skúsenosť, ale stála nás aj veľa energie. Napriek tomu sme za ňu vďační, pretože nás prekvapila intenzita cítenia a vnímania ľudí aj cez obrazovku,“ hovorí Lenka Žabková.

Napriek tomu platí, že v obľúbenom jogovom štúdiu najradšej stretávajú ľudí naživo. „Spoločne tvoríme komunitu a aj preto sme vďační všetkým, ktorí prichádzajú priamo k nám,“ dodáva.

Výrobky od lokálnych predajcov a poskytovateľov služieb majú pridanú hodnotu

Zložité obdobie prežívajú nielen Artforum, Yoga House a BEKVÅM, ale aj mnohí ďalší obľúbení výrobcovia, predajcovia a poskytovatelia služieb. Ak ich dnes spoločne podporíme, dáme im šancu prinášať nám kvalitné lokálne produkty a služby aj naďalej.

„Či je kríza, alebo nie je, je len na nás, na čo konkrétne svoje peniaze minieme. Rovnako ako aj to, či si vyberieme produkty z masovej produkcie, alebo sa zameriame na lokálne a kvalitné výrobky, ktoré síce môžu byť o niečo drahšie, ale majú svoju hodnotu a vydržia dlhšie,“ dodáva Ján Urban z Dobrého trhu.

Mohlo by vás zaujímať